Våra danser

Barndans

På ett lekfullt sätt utvecklas barnets motorik, rums- och kroppsuppfattning. Samtidigt tränas känslan för rytm och musikalitet. Detta görs på barnets egen utvecklingsnivå. Vi har barndans från 3 års ålder och uppåt.

Klädsel: dansdräkt och mjuka skor eller barfota

Balett

Den klassiska tekniken ger styrka och koordination samt ökad säkerhet och dansglädje. Baletten har ett uträknat system med olika övningar som gör att man blir stark och vig. Balett ger en bra grund för all dansträning.

Klädsel: dansdräkt, balettskor och uppsatt hår

117311799_669371527256143_1548738269204954883_n.jpg

Jazz

Jazzdansen har sitt ursprung i den afrikanska dansen och har sedan spridits och utvecklats till flera olika dansstilar. Jazz är idag en egen konstform och används i shower, videos och musikaler.

Klädsel: jazzskor eller jazzsneakers, uppsatt hår

Showjazz

Showjazz är uppbyggt ungefär som jazzdans, men uppvärmningen och kombinationerna är enklare rent tekniskt. Dansstilen är lite "showigare".

Klädsel: Jazzskor eller jazzsneakers, uppsatt hår

Street

Street har blivit en mycket populär träningsform. Här blandar vi tekniker från Jazz och Hiphop. Stilen benämns ibland som Jazzfunk, Commercial Hiphop och LA Style. Stilen kan vara både skarp och mjuk i rörelserna beroende på vilken tolkning man gör av musiken. Street är en konditionskrävande och ger, förutom dansen, utmärkt motion.

Stepp

I stepp används skor som har järn under klacken och tån för att framkalla olika rytmer.

Klädsel: steppskor